Followers

Ahad, 13 Mei 2007

UMRI Mengorak Langkah

Sekarang Surau Umri kian menerima pertambahan ahli jemaah bukan sahaja yang berdekatan bahkan juga dari kampung kampung yang berhampiran .Ia merupakan surau yang amat aktif dan makmur kerana ianya mampu menyediakan berbagai-bagai aktiviti untuk masyarakat walaupun dengan prasarana dan kemudahan asas yang sedia ada yang agak daif yang memerlukan perhatian dari segi pembangunan fizikalnya (physical wellbeing) .

Selain daripada program kuliah Maghrib dan Suboh UMRI juga mengadakan program-program seperti Usrah, Ceramah Umum, Berzanji, Pangajian Al-Quran /Fardu Ain untuk kaum ibu ,remaja dan kanak-kanak,khidmat masyarakat majlis perkahwinann dan sebagainya. Umri kini dipimpin oleh Tuan Hj Mohd Said Omar (Pak Sheikh) selaku Pengerusi nya. AJK UMRI yang baru dilantik bagi sessi 2005/07 ialah :

Pengerusi : Tuan Hj Mohd Said Omar
Pen. Pengerusi : Tuan Hj Abdullah Hj Ab Kadir
Setiausaha : En.Muhammad Husaini
Pen. Setiausaha : Tn Hj Ab Hamid Hj Salleh
Bendahari : En.Mohammad Hassan
AJK : Tn Hj Ab Latif Hassan
Tn. Hj Ab Latif Hj Daud
Tn Hj Abdullah Mat
Tn Hj Ismail Hj Ab Latif
Tn Hj Ab Rahman Hj Omar
Tn Hj Othman Salleh
En.Ab Samad Hj Ab Aziz


Pemeriksa kira-kira : En.Md Nor Salleh
En.Daud Sulaiman

Imam : En.Salleh Mohammad
Tn Hj Abdullah Hj Ab Kadir

Bilal : Tn Hj Ab Latif Hj Daud

UMRI berhasrat untuk berkembang lebih luas lagi dan membangun dari segi penampilannya.Selaras dengan perkembangan ICT masakini dan era globalisasi dunia tanpa sempadan yang selalu diperkatakan, pihak Sekretariat UMRI bercadang untuk membina laman webnya sendiri tujuannya bukan sahaja untuk menyebarkan maklumat tentang sejarah UMRI dan perjuangan pendukung pendukungnya dalam mendidik anak-anak watan ke arah untuk menjadi anak yang soleh serta berakhlak tinggi yang berjaya di dunia dan akhirat ,ia juga bertujuan untuk menyampaikan maklumat semasa mengenai perkembangan UMRI khasnya dan Kampung Serkam amnya kepada semua warga SERKAM tidak kira di mana jua mereka berada di bumi Allah ini.

Bagi memenuhi aspirasi ini, pihak sekretariat UMRI dengan ini ingin mengambil kesempatan merayu semua muslimin muslimat khusnya anak anak watan Kampung Serkam terutamanya yang menjadi anak didik UMRI agar tampil untuk menghulurkan sedikit sumbangan tetap atau berkala melalui saluran rangkaian perbankan on-line web ini didalam akaun semasa Maybank UMRI nombor akaun : 104058047579 atau melalui kiriman wang atau cek diatas nama Lembaga Surau Umri. Semoga dengan sumbangan berterusan dari tuan/puan itu pihak sekretariat UMRI insyaAllah akan terus dari masa ke semasa berusaha untuk mencapai hasrat dan cita-citanya bagi menaikkan imej UMRI untuk menjadikan nya sebagai sebuah intitusi pendidikan dan pusat khidmat kebajikan masyarakat kampung yang unggul dan cemerlang dimasa masa yang akan datang. .

Akhirnya, didoakan agar UMRI terus maju dan mencatat sejarah peradabannya di setiap senubari anak watan Serkam masa kini dan yang mendatang agar ianya sentiasa diingati sebagai stu gagasan dan warisan terunggul di Nusantara ini. InsyaAllah.

CATATAN: Kami memohon kemaafan sekiranya terdapat fakta sejarah yang dicatat di atas itu ada yang tidak betul atau tidak tepat atau perlu ditambah atau dibuang. Kami mengharapkan kerjasama tuan/puan agar dapat memberikan maklumat tersebut kepada Sekretariat Sejarah UMRI di talian 019-6085598 /06-2617692 untuk dikemaskinikan dilaman webnya. Terima kasih.

Tiada ulasan: