Followers

Ahad, 13 Mei 2007

Muqaddimah 1427


Assalamualaikum wm wbt

Dengan Nama Allah Yang Amat Pemurah lagi Maha Pengasih. Selawat dan salam kepada baginda Rasullah s.a.w.ahli keluarga baginda,para sahabat keseluruhannya.

Saudara saudari yang budiman

Pertamanya marilah kita memanjatkan kesyukuran kita kehadrat Allah s.w.t Pemerintah seluruh alam kerana diberikan kita kesempatan untuk meneruskan penghidupan didunia yang sementara ini sebelum kita dikembalikan bertemu denganNya di akhiratnya nanti .Dan bersama samalah juga kita menghayati penghidupan ini sebaik mungkin dengan kita mengabdikan diri sebanyak dan sebaik-baiknya kepadaNya sebagai bekalan hidup kita di akhirat yang kekal abadi itu, dan dimasukkan kita kedalam syurgaNya kekal selama-lamanya,insyaAllah.

Laman web UMRI yang tuan puan layari ini adalah mengandungi beberapa maklumat mengenai UMRI. Fokus diberikan kepada sejarah wujudnya Surau dan Madrasah Al-Umri ini yang terletak di Kampung Serkam, Merlimau Melaka dan juga perkembangan semasa mengenainya untuk memberi sedikit maklumat dan pengetahuan tentang sejarah betapa gigihnya usaha seorang guru agama yang bernama Allahyarham Tn Hj Omar bin Hj Othman yang telah mengorbankan harta,tenaga dan masa beliau untuk mendirikan sebuah surau dan madrasah serta mengarang beberapa buah buku panduan agama Islam semata mata untuk menyampai ilmu pengetahuan agama Islam kepada anak anak buah beliau dikampung tersebut.Beliau dilahirkan pada 24hb Jun 1893 dari keluarga yang berpendidikan agama dimana ayahnda Allahyarham Tn Hj Omar Hj Othman adalah juga merupakan seorang guru agama.

Atas kegigihan Allahyarham Tn Hj Omar ini sebagai pendidik,beliau telah dianugerahkan sebagai tokoh guru atau GURU MISTHALI pada 15hb Mei 1980 oleh kerajaan Malaysia.Beliau telah menjadi pendidik kepada beribu orang anak watan Kampung Serkam dari semenjak tahun 30’an hinggalah ketahun 1970an. Beliau kembali kerahmatullah pada 21hb Dis 1980 meninggalkan 8 orang anak dan balu Hjh Zaharah Bachik.

UMRI sebagai inspirasi kepada semua umat Islam khususnya anak anak watan Kampung Serkam . Ia meninggalkan ribuan peristiwa nostalgia di kalangan anak anak didiknya dari zaman kezaman.



Didalam web UMRI juga dimuatkan kisah bagaimana penemuan dan kewujudan Kampung Serkam oleh ulama’ silam dari Palembang dan urutan sejarah penghidupan sosial dan kebudayaan masyarakat Islam Melayu setempat di zaman lampau dan kini,sejarah pembinaan masjid Serkam sebagai tunggak syiar Islam diabad ke 18,dan diabad yang sama dipaparkan juga kisah perjuangan orang orang Serkam menentang kerjaan British di Melaka di atas isu cukai tanah yang dicatatkan sebagai Sejarah Perang Rokam.Juga dimuatkan serba sedikit tentang sejarah pembinaan sekolah Melayu Kampung Serkam yang sekarang ini di namakan Sekolah Kebangsaan Serkam.

Semoga Allah merahmati roh mereka mereka yang telah berjuang serta berkorban dijalanNya bagi menegakkan Islam dibumi Allah di Kampung Serkam ini , khususnya kepada mereka yang juga telah berkorban untuk UMRI sebagai salah satu pusat penyibar syiar Islam dirantau ini. Amin.
SALAM UKHWAH

Tiada ulasan: