Followers

Ahad, 13 Mei 2007

SEKILAS SEJARAH

SEJARAH SURAU UMRI
( DARI ABAD KE 19)

Tersebut alkisah satu cerita
Kampung Serkam terukai namanya
Sirahnya banyak tiada terkira
Penduduknya hidup aman bahagia

Beduk dipalu gegak gempita
Azan dan qamat laungan bergema
Imam dan makmum sudah sedia
Di surau Umri solat bersama.

Kampung Serkam suatu nama yang sinonim dengan masyarakat yang kuat beribadat . Kampung ini dibahagikan kepada beberapa bahagian; Serkam Timor,Serkam Darat,Serkam Pantai,Serkam Tenag dan Serkam Baruh. Di Kampung Serkam Tengah yang jaraknya 18km dari bandar Melaka ,lebih kurang 25 km dari bandar Muar dan lebih kurang 500 meter dari persisiran pantai Selat Melaka terletaknya surau UMRI.
Surau ini dibina di atas suatu kawasan tanah berkeluasan lebih kurang 1,600 kaki persegi yang di wakafkan oleh Almarhum Tuan Guru Hj Omar Hj Othman (Tok Alang) atas nama pemegang amanahnya iaitu Tuan Guru Hj Mohd Said Hj Ahmad (Tok ‘Aid). Tanah wakaf tersebut telah di’sukat’ (istilah lama) atau diukur oleh seorang yang benama ‘Chalus’. Ianya dibina pada sekitar tahun antara 1926 dan 1927 secara gotong royong oleh orang orang kampung .
Adalah dipercayai ianya siap dibina keseluruhannya pada tahun akhir 20’an yang diperbuat dari kayu dan beratapkan nipah.Struktur asas bangunan itu ialah di bahagian ruang solat yang ada sekarang sahaja.

Tiada ulasan: